Dr. Martens ikonisko apavu īpašais stāsts

Ikonas pirmsākumi. Dzimusi no tradīcijām un autentiskuma

Jau kopš 1901. gada Grigsu ģimene bija pazīstami zābaku ražotāji Vollastonas mazpilsētā, Northemptonšīras grāfistē  Anglijas vidienē. Uzņēmums atradās pašā Anglijas apavu ražošanas nozares centrālajā punktā, un sešu gadu desmitu laikā Grigsu zābaki bija izpelnījušies stabilu reputāciju kā droši un izturīgi darba apavi.

Pavērsiens šajā stāstā sākās 1945. gadā, pēckara Minhenē, kur 25-gadīgais kareivis Dr. Klauss Martenss atveseļojās pēc smaga pēdas ievainojuma. Lai veicinātu atlabšanu, viņš izgudroja unikālu zoli ar gaisa spilvenu (aizstājot tradicionālo cieto ādas zoli). Ar drupās atrastas kurpnieka liestes un adatas palīdzību Martenss izgatavoja kurpes prototipu un parādīja to savam kādreizējam universitātes biedram, mehānikas inženierim Dr. Herbertam Funkam.

Viņi kļuva par sadarbības partneriem un sāka izgatavot jaunos, unikālos apavus no pāri palikušiem armijas krājumiem. 1947. gada tika uzsākta oficiāla ražošana, desmit gadu laikā tā sasniedza uzplaukumu. Galvenās apavu pircējas bija vecākas sievietes. 1959. gadā uzņēmēji izlēma, ka pienācis laiks sākt reklamēt šo revolucionāro apavu izgudrojumu ārvalstu žurnālos.

Tikmēr Anglijā Grigsu uzņēmumu vadīja jau trešā ģimenes paaudze – Bils kopā ar brāļiem Reju un Kolinu un dēlu Maksu. Pāršķirstot kāda apavu nozares žurnāla lappuses, Bila uzmanību piesaistīja vācu uzņēmēju inovatīvās gaisa spilvena zoles reklāma.

Grigsi iegādājās ekskluzīvu licenci un veica dažas būtiskas izmaiņas – izveidoja jaunu papēža konstrukciju, apaļīgas formas, vienkāršu virsējo daļu, izteiksmīgas paaugstinātas šuves ar dzelteniem diegiem, divkrāsainu zoles malu ar rievām un unikālu zoles rakstu. Šiem zābakiem deva zīmola nosaukumu Airwair, kas bija norādīts uz melni dzeltenās cilpiņas uz kapes līdz ar devīzi “With Bouncing Soles” (“Ar atsperīgām zolēm”; ar Bila Grigsa rokrakstam līdzīgiem burtiem). Ar nosaukumu par godu izlaides datumam – 1960. gada 1. aprīlim – bija dzimis pirmais Dr. Martens 1460 zābaku modelis ar astoņiem auklu caurumiņiem.

Kultūras ikona

Pagājušā gadsimta 60. gadi, Dr. Martens zābaku dzimšanas desmitgade, bija līdz tam nepieredzētu pārmaiņu laiks – jaunu ideju, kultūras apvērsuma laiks, ar sociālo revolūciju kulminācijā. Šajā radikālajā gaisotnē parādījās arī ekstravagantas un bieži eksotiskas modes tendences. Tas bija savāds laikmeta fons tik funkcionālu darba apavu dzimšanai… taču Dr. Martens zābakiem vienmēr ir piemitis dumpinieku gars.

Sākotnēji galvenokārt pastnieku un fabriku strādnieku valkātie Dr. Martens zābaki dažos pirmajos pastāvēšanas gados bija tikai pieticīgi darba apavi par 2 mārciņām, ko lielos apjomos labprāt pirka Lielbritānijas strādnieku šķiras ļaudis. Bet tad notika neticams pavērsiens…

Pēkšņi un negaidīti Dr. Martens zābakiem uzmanību pievērsa agrīnās multikulturālās ska mūzikas cienītāju skinhedu kustības pārstāvji, kuri lepojās ar britu strādnieku šķiras stilu. Drīz pēc tam Pits Taunsends no grupas The Who kļuva par pirmo slavenību, kas valkā šos zābakus kā savas strādnieku šķiras izcelsmes lepnuma un dumpības gara simbolu. Ar šādu rīcību pirmās paaudzes skinhedi un Taunsends pilnībā izmainīja šī zīmola vēstures gaitu, pārvēršot funkcionālos darba apavus par neatņemamu subkultūras elementu.

Septiņdesmitie

Glemroka, panku, Two Tone (divu toņu mūzikas stila) un agrīnās gotikas desmitgadē Lielbritānijas jauniešu kultūra sadalījās neskaitāmās izteikti atšķirīgās “ciltīs”. Katra jauna virziena pārstāvji, kas pieņēma zābaku valkāšanu, izmainīja iepriekšējo nēsātāju stilu – tomēr liela daļa dumpīgās underground sabiedrības joprojām konsekventi atbalstīja Dr. Martens. Līdz 70. gadu beigām zābaki bija kļuvuši par kvēlu pašizteiksmes simbolu pašā britu jaunatnes kultūras sirdī.

Astoņdesmitie

Pret valdību vērsto protestu un sociālās neapmierinātības plosītajā Lielbritānijā jauniešu kultūra izauga un uzplauka ielās ar vēl spilgtāku vizuālo simboliku un tādiem novirzieniem kā psihobilly, grebo un skūteru puiši.

Ievērojot mazu izmēru vīriešu zābaku pārdošanas pieaugumu, Dr. Martens atklāja jaunu tendenci jauniešu vidū – šos vienkāršos zābakus ar 8 auklu caurumiņiem pirka meitenes un pēc tam pašas tos izrotāja (parasti ar ziedu rakstiem). Tikmēr ASV hārdkora stila mūziķi, dodoties koncerttūrēs Lielbritānijā, sāka iegādāties un vest uz mājām DM zābakus, līdz ar to gluži netīši ieviešot šo zīmolu arī amerikāņu subkultūras pārstāvju vidū.

Deviņdesmitie

Grandža (grunge) stils radīja radikālu apvērsumu meinstrīma mūzikas valstībā, iesaistot tajā arī Dr. Martens. Lielbritānijā britpopa mūziķi pretojās šai tā saucamajai “pusaudžu – neveiksminieku” apātijai, tomēr arī viņiem kājās bija tādi paši 1460 modeļa zābaki.

Līdz ar ņū-metāla un pašu agrīnāko emo stila iedīgļu parādīšanos arvien vairāk un vairāk jaunu mūzikas žanru pārstāvju pieņēma šos zābakus. Šis zīmols kļuva arī par festivālu kultūras sinonīmu.

  1. gads

Drīz pēc zīmola četrdesmitās jubilejas pārdošanas apjomi sāka kristies tik dramatiski, ka ražotāji, lai novērstu bankrotu, bija spiesti slēgt visas rūpnīcas Lielbritānijā, izņemot vienu. Pēc tam, 2003. gadā, sākās slavenā zīmola atdzimšana, jo augstās modes dizaineri dažādās pasaules malās pievērsās klasiskā 1460 modeļa jaunu interpretāciju veidošanai un individuālai pielāgošanai.

  1. gadā atdzimšana turpinājās, kad Northemptonas rūpnīcas sākotnējā Cobbs Lane ražotnē atsākās ar rokām darināto Dr. Martens Originals ražošana.
  2. gads

Globālisma un sociālo mediju laikmetā mainījušies visi jaunatnes kultūras un subkultūru stila aspekti. Tomēr dažādas personības, fani un subkultūru pārstāvji joprojām ir uzticīgi Dr. Martens zīmolam, cienot tā unikālo alternatīvo pievilcību un autentiskumu šajā vienādības pārņemtajā pasaulē.

  1. gadā atdzimušais Dr. Martens modelis svinēja savu piecdesmito gadskārtu – piecas desmitgades, kurās pieredzēts šī zīmola uzplaukums dažādu grupējumu, slavenību, mūziķu un brīvdomātāju vidū, katrs no kuriem pārveidoja un pielāgoja šos zābakus un kurpes atbilstoši savām vajadzībām, attieksmei un identitātei.

Bez mūzikas palīdzības Dr. Martens būtu palikuši tie paši strādnieku zābaki.

Dr. Martens valkātāju iemīļotā mūzika kļuvusi par neatņemamu paša zīmola daļu.