Veselīgais un gardais sparģelis

Sparģeļi ir ir ne tikai ļoti sulīgi un gardi dārzeņi, bet tajos ir arī ļoti daudz vitamīnu. Tie ir bagāti ar K vitamīnu, kas regulē asins recētspēju un ir nepieciešams veseliem zobiem un kauliem. Tāpat šie zaļie dārzeņi satur folijskābi, kas nodrošina cilvēka imūnsistēmas, kā arī sirds un asinsvadu sistēmas darbību.

Sparģelī ir daudz šķiedrvielu un nozīmīgi antioksidanti, bez tam, šie dārzeņi satur asparagīnu un hromu, kā arī tādus vitamīnus kā C un E.

Sparģeļus var sagatavot dažādos veidos: tvaicēt, vārīt, grilēt, cept cepeškrāsnī un pat marinēt, bet mazos, jaunos dzinumus var izmantot svaigus salātos. Pareizi sagatavoti, tie ir ļoti gardi, viegli kraukšķīgi un no tiem var kļūt teju atkarīgs.

Gardākie sparģeļu dzinumi ir tie, kuru lapiņas ir sakļāvušās, krāsa vienmērīga, bez brūniem plankumiem. Atkarībā no šķirnes, to krāsa var būt ļoti dažāda. Pirms uzsāk sparģeļu gatavošanu, tie ir jānomazgā, pēc tam sparģeļiem atdala šķiedraino, cieto galu. Zaļo sparģeli ir nepieciešams vārīt 3–8 minūtes, balto 10–15 minūtes. Ar nazīti pārbaudi, cik mīksts ir sparģelis. Nepārkarsē! Sparģeļiem ir jābūt mīkstiem, bet vienlaicīgi arī nedaudz kraukšķīgiem. Visbiežāk pavasara zaļajiem sparģeļiem nepieciešamas apmēram 3 minūtes.

Vienkāršās, viegli pavasarīgās vakariņās var sagatavot tvaicētu vistas krūtiņu ar sparģeļiem un zaļumiem. Klāt servē pašu gatavotu Holandes mērci. Grila sezonā sparģeļus var viegli grilēt un pasniegt ar zilā siera mērci.

 

Sparģeļi kārtainajā mīklā

Nepieciešamās sastāvdaļas
12 gab sparģeļi
150 g kārtainā mīkla
4 šķēles šķiņķis
siers pēc izvēles
sāls

Kārtaino mīklu atlaidina un sagriež strēmelēs. Ņem spaģeļus, ja ir smalki, var ņemt pa divi/trīs, aptin ap tiem šķiņķi un mīklu. Izkārto uz cepamās pannas. Sieru, atkarībā no izvēlētā veida, sarīvē uz smalkās rīves vai sagrieztu gabaliņos, izvieto uz mīklas. Cep sakarsētā krāsnī 7-10 minūtes.

Lai labi garšo!