EKSOTISKAIS ASTOŅKĀJIS

Astoņkāju gatavošana var šķist nedaudz biedējoša mājas pavāram, taču tas nav tik sarežģīti, kā varētu domāt.

Astoņkāju ēdieni ir populāri Itālijā, Spānijā un Grieķijā. Spāņi patērē visvairāk astoņkāju Eiropā, taču to patēriņš joprojām krietni atpaliek no japāņiem, kur astoņkājus gatavo dažādi- suši, sashimi, salātos vai slavenajā ielu ēdienā takoyaki, kas ir ceptas astoņkāju bumbiņas.

Astoņkāju mīkstums ir daudz stingrāks nekā citiem sugas brāļiem, piemēram, kalmāriem vai sēpijai, tāpēc šefpavāri visā pasaulē ir izstrādājuši dažādas stratēģijas mīkstuma mīkstināšanai. Vidusjūras zvejnieki sita astoņkājus pret akmeņiem; daži pavāri gatavo astoņkājus vārot to vara traukos, citi astoņkājus masē ar sāli vai sautē ar vīna korķiem. Ir dzirdēts, ka mūsdienu šefpavāri iesaiņo astoņkāji un ieliek to veļas mazgājamā mašīnā!

Taču  gatavojot pareizi, šādas ekstrēmas metodes nav vajadzīgas – pietiek ar maigu vārīšanu!

Visvienkāršākais astoņkāju gatavošanas veids ir to vārīt uz lēnas uguns. Piepilda katliņu ar sālītu ūdeni un uzvāra. Pievieno astoņkājus, samazina uguni un vāra uz lēnas uguns  45–60 minūtes. Pagatavojot uz stipras uguns, iegūsiet gumijotu struktūru.

Par gatavību var spriest iespiežot nazi vienā no taustekļiem – ja tas viegli iespiežas mīkstuma biezākajā daļā, astoņkājis ir gatavs. Astoņkāji satur daudz mitruma, no to var samazināt, sālot vai žāvējot saulē, lai mīkstums kļūtu maigāks pirms grilēšanas vai cepšanas/sautēšanas pannā. Nesamazinot daļu mitruma no mīkstuma, astoņkājis iegūs košļājamu un gumijotu tekstūru. Ir arī alternatīvi pagalvošanas veidi. Piemēram, astoņkājus var vienkārši marinēt un baudīt karpačo stilā, izmantot suši vai fritēt, lai iegūtu patīkamu, kraukšķīgu tekstūru.

Vidusjūras garšās, astoņkājis  parasti tiek kombinēts ar jūras veltēm, un dārzeņiem, zaļumiem un augļiem- piemēram, citronu, fenheli, sasmalcinātiem pētersīļiem, tomātiem un, protams, labu baltvīnu.