Dīgsti jeb pirmā palīdzība pret pavasara nogurumu

Klāt ilgi gaidītais pavasaris, taču lielai daļai līdz ar ziemu aizgājuši arī pēdējie enerģijas un spēka krājumi. Kā tos atgūt? Ar superjaudīgu vitamīnu devu, ko diezgan efektīvi sniegs dīgsti! Kaut gan dīgsti izskatās pēc maziem, tieviem asniņiem, šeit trāpīgi piemērojams labi zināmais latviešu sakāmvārds par mazo cinīti un lielo vezumu – tie tiešām brīnumaini iedarbojas uz cilvēka organismu, jo dīgstos ir līdz pat 50 reizēm vairāk vitamīnu un uzturvielu nekā nobriedušos augļos un dārzeņos.

Dīgstos ir daudz bioloģiski aktīvu vielu, jo dīgšanas laikā vitamīnu un minerālvielu daudzums desmitkāršojas. Ja uzturā lietosiet dīgstus, uzlabosies vielmaiņa, tiks lieliski pabarotas šūnas un veidosies jaunas asinis. No dīgstiem organisms saņem jau daļēji sašķeltas un pārstrādātas olbaltumvielas, kas tuvojas aminoskābes vērtībai. Tās ir viegli uzņemamas un ātri pārstrādājas. Dīgsti lielā daudzumā satur A, B1, B2, B6, B12, C, D un E vitamīnus, minerālvielas – dzelzi, fosforu, cinku, kāliju, magniju, kalciju, varu, mangānu, hlorofilu, fermentus un šķiedrvielas. Ik dienu būtu vēlams apēst ne vairāk kā vienu ēdamkaroti dīgstu – redīsu, kressalātu, sinepju, saulespuķu sēkliņu vai kviešu zelmeņa. Ļoti vērtīgi, starp citu, ir brokoļu dīgsti – īsts jaunības eliksīrs! Taču, lai arī tie ir īsta vitamīnu bumba, jāpatur prātā, ka to realizācijas laiks ir ļoti īss – tikai pāris dienu. Dīgstus var ne tikai pievienot salātiem, bet arī vienkārši ar tiem bagātīgi pārkaisīt brokastu omleti vai citus ēdienus. Diedzētie graudi ir saldi un sulīgi – bērniem īpaši garšos diedzētas lēcas, griķi, kvinoja, auzas un saulespuķu sēklas. No dīgstiem var spiest sulas, pievienojot tās augļu un dārzeņu sulu kokteiļiem, kas būs visīstākā vitamīnu eksplozija. Samalti diedzētie graudi lieliski noder arī sejas maskām. Vēl viena labā ziņa – dīgsti ļoti ieteicami arī tievētājiem, jo tajos ir augsta uzturvērtība, bet enerģētiskā – ļoti neliela. Turklāt dīgsti ir svaigi un efektīvi visu gadu, tādēļ to labās īpašības nesamazinās atkarībā no gadalaika.

Diedzēšanai der kviešu, auzu, rudzu un miežu graudi, linsēklas, lucerna, rutki, redīsi, sinepes, kressalāti, saulespuķes, no pākšaugiem – zirņi un lēcas u.c., bet jāatceras, ka diedzēt drīkst tikai nekodinātas sēklas. Kodinātas vai kā citādi ķīmiski apstrādātas sēklas diedzēšanai nederēs. Atkarībā no sēklām tās dīgst no divām līdz septiņām dienām.

Stockmann Delikates nodaļā piedāvājam plašu dīgstu sortimentu, kur ir pieejami jau izdiedzēti mikrosalāti – saulespuķu, biešu, sarkano kāpostu, brokoļu, kressalātu, redīsu un pat cukurzirņu. Ja brokastīs vēlaties mazu veselības “šotiņu” jaudīgākai diena, tad kviešu zelmeni, no kā izspiest dīgstu sulu, atradīsiet šeit. Bet, ja esat gatavs pats izmēģināt roku sēklu diedzēšanā, veikala sortimentā atradīsiet visu nepieciešamo! Pārtikas nodaļā iespējams iegādāties divus dažādus diedzēšanas traukus: burciņu ar metāliska sieta vāciņu un īpašu statīvu, kā arī GEO Sprouter trauku sēklu diedzēšanai, kurā iespējams vienlaikus diedzēt līdz pat četriem veidiem dažādu sēklu, jo diedzējamie šķīvji novietojami cits virs cita. Bavicchi GEO sēklu klāsts ir ļoti plašs, un mājas apstākļos varēsiet diedzēt sierāboliņu, baziliku, Ķīnas pupiņas, saulespuķes, sinepes, redīsus, rukolu, brokoļus un lucernu. Dodieties uz Stockmann un izdiedzējiet savu veselīgo pavasara maltīti!

Vēl dažas lietas, kas ir svarīgas, ja esat izlēmuši kļūt par čakliem diedzētājiem:

– jo sēklas ir mazākas, jo ātrāk tās sadīgst;
– sēklām nepieciešama dienas gaisma, bet ne tieši saules stari;
– vērtīgākie ir 2 mm gari asni, kam vēl nav sadīgušas saknes;
– vienā reizē izdiedzējiet tik daudz sēklu, cik varēsiet izlietot pāris dienu laikā;
– ļoti ērti sēklas diedzēt speciāli tam paredzētos traukos.

Plašāk ar receptēm, kurāš variet izmantot dīgstus, uzziniet šeit>>